Avanavero en Blanche Marie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Inge Es - WaarBenJij.nu Avanavero en Blanche Marie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Inge Es - WaarBenJij.nu

Avanavero en Blanche Marie

Door: Inge van Es

Blijf op de hoogte en volg Inge

15 Juli 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo lieve mensen,

Hier een update vanuit Paramaribo!

In het laatste weekend van juni (27 – 30) ben ik met mijn lieve huisgenootjes op trip geweest. We zijn met onze gids Dion naar Avanavero en Blanche Marie gereden. Dit is een van de mooiste tripjes van Suriname!

Vrijdagochtend werden we om 6.00 uur opgehaald. We zijn eerst naar Lelydorp gereden en hebben daar een dierenexporteur bezocht. De eigenaar had grote plannen om de tuin uit te breiden. We hebben van allerlei dieren gezien zoals; kikkers, slangen, ara’s, apen, schildpadden, toekans en nog veel meer. Na dit bezoekje hebben we in Lelydorp boodschappen gedaan voor de trip en zijn we begonnen aan de lange rit naar Avanavero. Onze gids had de reis zo gepland, dat we ergens tussendoor voetbal konden kijken .
Vrijdag hebben we de hele dag gereden. Een paar uur voor Avanavero zijn we gestopt om wat te slapen.

Zaterdagochtend kwamen we aan bij Wanawiro, nadat we op een modderige weg even hadden vastgezeten. We zijn met een bootje naar het eiland gevaren. Op dit eiland staan de meest heerlijke bedden van heel Suriname!!! Je had vanuit het hutje mooi uitzicht op de watervallen. We hebben hier gechilled, marshmallows gegeten, brulaapjes gezien en natuurlijk heerlijk geslapen! Zondag zijn we naar de grote waterval van Avanavero gelopen. Het was voor mij erg grensverleggend! Over al die rotsen klimmen, door het water… zonder waterschoenen, op slippers! Ik was toch wel trots op mezelf toen ik weer heelhuids op vaste grond stond (met wat hulp van Dion) haha. De watervallen bij Avanavero vond ik al heel groot! We hebben erna nog aan de andere kant over rotsen geklommen, zodat we een oude rotstekening konden zien van de indianen.

Zondagmiddag zijn we weer teruggevaren en hebben onze trip vervolgd, op weg naar Apoera. Onderweg zijn we bij een paar mensen gestopt om voetbal te kijken. Onze gids kent werkelijk iedereen in de jungle en heeft overal adresjes! Ook hier was een prachtig uitzicht!

Aangekomen in Apoera… Apoera is een klein dorpje in de jungle. Hier hebben we bami gegeten en op de terugweg zijn we een bospad ingeslagen. Dit pad kwam uit bij een verlaten gebouw, hier zag je oude treinstellen en een oude trainrails. Dion vertelde dat er veel geld in het project is gepompt om alle materialen naar de stad te vervoeren. Toen alles klaar was, er een trein was en een rails van 70 km, ging het hele grapje niet door. De rails ligt er nog steeds en de treinstellen staan er nog. In dit gebouw zaten zeker honderden vleermuizen! Nadat we dit spookachtige gebouw hadden verlaten, zijn we verder gereden naar Blanche Marie. Onderweg zijn we nog gestopt voor een vogelspin en enkele kikkers.

De weg naar Blanche Marie ging goed, tot de laatste 15 km. Gelukkig hadden we Dion als goede chauffeur!! Door de regentijd was het pad glibberig en zaten er diepe sporen in van de auto’s. Het was een en al gehobbel en geslip… tot Dion moest uitwijken voor een boom die op de weg en we vast kwamen te zitten. Daar stonden we dan midden in de nacht, in het donker, midden in de jungle met 4 meiden haha. We hebben met zijn alle de auto geduwd maar er kwam geen beweging in. Dion heeft zijn krik erbij gehaald en na 3 pogingen en 2 uur later kwam de auto los! Hierna kwamen we al snel aan bij het verlaten resort op Blanche Marie. Er stonden allemaal vervallen huizen. Wij sliepen in de Dance Bar. Dion vertelde dat het vroeger een goed lopend resort was, iedereen kwam hiernaar toe als men naar Blanche Marie ging. Helaas is de eigenaar overleden en zijn de huizen niet onderhouden.
Dion heeft onze hangmatten opgehangen en na enige uitleg van Manon hoe ik het lekkerst kon liggen, is het dan toch gelukt om een aantal uurtjes te slapen. Het was ’s nachts wel heel erg koud!

’s Ochtends werden we naast de rivier wakker en hadden we een prachtig uitzicht! We hebben ontbeten en hebben een korte wandeling gemaakt naar de watervallen.
WAUW wat een uitzicht! Een monster van watervallen!!! Mega groot!
Nadat we ons aan een touw hadden laten zakken konden we tussen de rotsen in het water zitten. Hier hebben we enige tijd gezond om vervolgens terug te lopen naar het resort.
We hebben onze spullen gepakt en zijn begonnen aan de terugrit naar Paramaribo.

Onderweg kwamen we nog enkele dieren tegen en we zijn een paar keer gestopt. Zeker gezellig met goede muziek! Na een tijdje zette Dion de muziek zacht, de lampen klein en reed hij heel langzaam, voor de auto liep een beest… Wij dachten cherm weer een hond! Toen we dichterbij kwamen, zagen we dat het een PUMA was! Super gaaf en de kers op de taart van deze trip! Het is heel zeldzaam om hier een puma te spotten! Al met al was dit een super mooie trip met mijn lieve huisgenootjes en een zeer goede gids!

De zaterdag die volgde was minder leuk, Jannie en Lotte gingen naar huis!  Nadat we het hele huis hadden gepoetst, kwam Sidd hun ophalen en moesten we toch echt afscheid nemen. Tot in Nederland. Manon en ik hadden ook onze spullen gepakt, want wij moesten verhuizen naar de Henck Arronstraat. Het was erg raar om afscheid te nemen van Jannie en Lotte, van de Lewensteinstraat en in te trekken in een van de studio’s.

De studio’s zien er goed uit, het zijn er 4 naast elkaar, maar het is heel anders dan zo’n groot huis met 4 kamers. Ik kon niet even naar Manon roepen ofzo. Meestal heb je toch je deur dicht ivm de airco en met muggen. Al met al hebben we het toch nog een beetje gezellig gemaakt, echter 3 dagen erna ging Anne naar huis… weer een afscheidsmomentje.
En ja hoor, toen volgde Manon, zij vertrok weer 3 dagen na Anne.

Op het moment zijn we nog met 4 over, Maaike mijn buurvrouw, Enia, Robin en ik. Maaike vertrekt donderdag ook.
Al dat afscheid nemen is niks voor mij en het wordt dan ook steeds minder leuk! Ik ben langzaam aan het aftellen, want over 2,5 week zit ik in het vliegtuig naar Curaçao voor een heerlijke vakantie van 10 dagen!!!

Zo ik denk dat ik voor nu wel weer genoeg heb vertelt, tot snel weer!