Relaxen, bezoek, kleine bootjes, Leatherbackschild - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Inge Es - WaarBenJij.nu Relaxen, bezoek, kleine bootjes, Leatherbackschild - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Inge Es - WaarBenJij.nu

Relaxen, bezoek, kleine bootjes, Leatherbackschild

Blijf op de hoogte en volg Inge

20 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Woensdag, (7-5) ben ik begonnen met stage, het is nog allemaal nieuw en moet ik de gang van zaken nog een beetje leren kennen.

Donderdag heb ik mijn eerste avondje in Havana gehad, tot 01.00 uur kan je er salsadansen en erna veranderd de muziek en gaat het dak eraf . Het was een zeer geslaagde avond tot in de late uurtjes en zeker voor herhaling vatbaar!

Zaterdag ben ik met mijn huisgenootje even naar de stad geweest, aangezien ik deze nog niet had gezien. We hebben een beetje gewinkeld, er hangen veel neonkleuren in de rekken op het moment en erug korte broekjes. Dus een Surinaamse garderobe zal er voor mij niet inzitten. Mijn huisgenootje zei dat de collectie niet zo vaak veranderd, onze theorie is dat er geen zomer, herfst, winter of lente verdeling is en is het niet nodig om constant nieuwe kleding aan te voeren.
Na een lekker broodje zou Gregory mij ophalen in de stad voor de citytour. Het was ondertussen keihard gaan regenen!
De citytour was met nog twee andere meiden, die hier ook net waren aangekomen.
Gregory heeft ons Paramaribo laten zien van noord naar zuid, de vreemdelingendienst, de Hermitagemall, Blauw Grond waar je lekker Javaans kan eten voor weinig geld en andere lekkere restaurantjes. Hij heeft ons ook Leonsberg laten zien, hier kun je een bootje pakken naar een ander district. Spontaan zijn we op een bootje gestapt en naar Nieuw-Amsterdam gevaren.
In Nieuw-Amsterdam hebben we even rondgelopen, er staan monumenten, kanonnen van de oorlog en er is een openluchtmuseum.

Zondag zijn we met vrienden van mijn huisgenootjes naar Colakreek gereden. Er is een park met hutjes, waar je lekker kan relaxen en zwemmen. Het heet de Colakreek, omdat het water de kleur van cola heeft.

Maandag had ik verlof gepakt, omdat Kevin vandaag al zou komen! Ik heb nog wat gepoetst en gewassen en alles in orde gemaakt. Rond 15.30 uur ben ik met de taxi naar Zanderij vertrokken. Op het vliegveld moest ik nog een uur wachten, erg zenuwslopend!
Gelukkig was de vlucht goed verlopen.

Aangezien Kevin’s jetlag hebben we de eerste 3 dagen niet al teveel gedaan.
Woensdag zijn we lekker gaan lunchen bij Zus&Zo, de palmentuin, waterkant en natuurlijk wat foto’s gemaakt bij het befaamde i<3SU!
Donderdag zijn we een paar uurtjes naar de Hermitage mall geweest. Bij deze mall hebben ze ook een Subway! Oeps… Het was erg rustig hier, maar de kleding etc wat je hier krijgt is wat meer westers. Halverwege viel overal de stroom uit en waren alle winkels donker.
Vrijdag zijn we met Maaike even de stad in geweest en hebben we al wat souvenirtjes voor het thuisfront en ons zelf gekocht. Dan kan Kevin deze al meenemen, scheelt alweer kilootjes. ’s Avonds zijn we met mijn huisgenootjes en wat andere meiden en co gaan uit eten bij Zanzibar. Niet al te duur en redelijk goed eten.
We zijn niet al te laat gaan slapen i.v.m. de trip van afgelopen weekend!

Zaterdag zijn we wat vroeger opgestaan om ons klaar te maken en wat spullen in te pakken voor onze trip naar Matapica. Matapica ligt in het district Commewijne. In dit gebied leggen schildpadden hun eieren. Voornamelijk de lederschildpadden en de soepschildpadden.
We zijn vertrokken vanuit Leonsberg met een boot door de Suriname Rivier, naar de Commewijnerivier om vervolgens uit te stappen bij de plantage ‘Johanna en Margaretha’. Hier hebben we heerlijk bami gegeten met kip en zijn we vervolgens overgestapt op kleinere moerasbootjes richting de stranden van Matapica. We hebben 20 km door moeras gevaren. Door de felle zon en de weerkaatsing in het water zijn we beide flink verbrand!
Aangekomen bij het strand en het hutje van onze tourgids konden we relaxen. Ondertussen hadden we wel een houten kont gekregen van die plankjes in het bootje. Het was het hele weekend heerlijk weer, geen regen! Er werd voor ons gekookt en hebben een kampvuurtje gemaakt. Om 18.30 uur was het al donker en begon de zoektocht naar schildpadden.
Onze tourgids en zijn ‘aanhang’ liepen constant heen en weer op het strand om te kijken of ze al sporen van de schildpadden. We zijn 1 km meegelopen en toen leek het erop dat we niks gingen zien. Maar op de terugweg kwam een hééééle grote leatherbackschildpad het land op! We hebben rustig gewacht tot deze aan land was. Er zijn een aantal regels op dit strand en er is een soort strandwacht die uitkijkt naar stropers die de schildpadeieren stelen. Je mag alleen met rood licht schijnen, zodat de schildpadden er geen last van hebben.
We hebben het proces van de leatherbackschildpad van A tot Z gezien. Eerst maakt de schildpad een bodypit, een soort kuil. Erna maakt hij met zijn achterste poten/flippers, die letterlijk als schep fungeren, een diepe kuil. Het is erg fascineren om te zien met hoeveel zorg dit word gedaan. De grond wordt aan de zijkanten ook goed weggeduwd of aangestampt. Nadat de kuil diep genoeg is, gaat de schildpad haar eieren leggen. Een leatherbackschildpad legt zo’n 70 tot 90 eieren per keer. 1 op de 1000 eieren wordt echt groot. Eieren worden vaak gestroopt of door honden of krabben gegeten. Als een ei uitkomt, moet de kleine schildpad nog in zee komen, dan zijn er vogels of vissen die de kleintjes opeten.
Nadat de schildpad de eieren heeft gelegd, wordt deze secuur dichtgegooid met zand en flink aangestampt. De schildpad doet dit 360 graden rond en creëert een wirwar van sporen, waardoor niet meer duidelijk zichtbaar is waar de eieren liggen.
Vervolgens sleept zij zichzelf weer de zee in. Het is een hele klus voor zo’n beest van 750 (!!!!) kilo! Het is dan erg treurig om te horen dat er maar 1 op de 1000 groot word.
Later op de avond hebben we nog een aantal soepschildpadden gezien en zag je over het hele strand allemaal sporen van de schildpadden die aan en af waren geschoven/gelopen.
Na een korte nacht hebben we een strandwandeling/sprintje gedaan om bij daglicht een schildpad te zien en een poging gedaan om wat foto’s te maken. Wel bij een prachtige zonsopkomst! Wat trouwens heel snel gaat.
We hebben ontbeten en nog even lekker gechillt, daarna zijn we weer in de kleine moerasbootjes vertrokken naar de plantage. Maar na 10 minuten moest ik al vreselijk naar de wc! Dat heb ik ook weer. 15 minuten voor het eindpunt, moesten we de bootjes over een bergje tillen. Gelukkig stond hier een huisje, deze stond wel al jaren leeg, maar er was wel een soort van wc. Wat ik vervolgens ook heb overleefd haha!
Bij de plantage hebben we roti gegeten, onze eerste roti! Heerlijk! Hierna hebben we onze trip vervolgd weer terug naar Leonsberg.
Hier hebben we een taxi gebeld om ons thuis af te zetten, we waren moe en vies en zanderig en verbrand.
Thuis aangekomen bedacht mijn huisgenootje, Jannie en ik ons dat we beide een sleutel hadden van de achterdeur, die dus op de knip zat! Onze andere twee huisgenootjes waren een weekendje naar White Beach. Gelukkig konden we wel op het balkon zitten… maar 6 uur lang! We zijn dus wat op en neer gelopen naar de Chinees en hebben 6 uur gewacht op de verlossing  haha

’s Avonds zijn Kevin en ik gaan uit eten bij Blauw Grond bij een Indisch restaurantje Mirosso. Heerlijke garnalen en vis gegeten en uiteraard wat pittiger dan gewend. Uitgeteld van ons tripje hebben we vandaag goed kunnen uitslapen en heb ik bij de Jeruzalembazaar mijn hangmat gekocht. Een turkoois met mooie blauwe touwen aan de zijkant, uhmm… wel 3-persoons! Maar hij past straks mooi bij het interieur.

Dit was weer even een korte update van de afgelopen week.
Dinsdag gaan we ene lekkere kookworkshop doen bij knoflook en lemmetje. Woensdag gaan we een dolfijnen-/kaaimannentrip doen en donderdag uit eten met het groepje van Matapica-trip. Genoeg leuke dingen dus en nog even genieten met zijn tweeën!

Tot snel XXX

• 04 Juni 2014 - 11:59

Melissa:

Hee lieverd,

Super tof wat je allemaal meemaakt in Suriname! Een groot avontuur. Leuk om je reisverslagen te lezen hier. Ik wens je nog heel veel plezier en succes toe de komende maanden. Veel liefs xxx

• 04 Juni 2014 - 19:20

Inge:

Heey mup,

Dankjewel! Ja het is een mooi land en er zijn genoeg tripjes om te doen :D!

Dat komt helemaal goed.

xxx